Hvad ved dine ansatte?

Danmark er et land der i høj grad bliver trukket frem på den økonomiske vækst på grund af viden. Virksomheder med højtuddannede fagpersonale som Novo Nordisk og Vestas er med til at sikre, at den danske økonomiske vækst bliver ved, og ikke sætter farter ned som vores nordiske nabolande.

Ja, det er i høj grad viden, der er med til at sørge for, at Danmark stadig sidder i det forreste felt. Vi kan i de fleste tilfælde ikke konkurrere som produktionsland, da vi har alt for høje produktionsomkostninger i forhold til eksempelvis Asien, Afrika og lignende. Hvis man som dansk virksomhed arbejder med viden, er det medarbejdernes viden, der er produktet.

Kend dit produkt

Hvis du sælger et helt håndgribeligt og fysisk produkt, så kender du utvivlsomt alt til det. Du kender specifikationerne, du ved lige præcis hvad det kan, og du ved lige præcis hvad det ikke kan. Hvis du sælger dine ansattes viden i form at konsulentydelser eller lignende, så kan det være langt mindre håndgribeligt.

Hvis du vil have succes med at sælge en vare, så skal du tro på denne vare, og du skal ikke mindst kende den til fulde. Det hjælper eksempelvis ikke noget, hvis du sælger en konsulent til en opgave, og denne konsulent ikke kan løfte opgaven, har du solgt et forkert produkt. Den slags er det de færreste købere, der sætter pris på.

Omvendt kan du også nemt komme til at sende konsulenter ud, der ved langt mere end det krævede, og derfor bedre kunne have været benyttet på anden og bedre vis.

Dynamics 365 Business Central der er udviklet af Microsoft, har et system der hedder Progressus, der sætter vidensvirksomheder i fokus. På den måde bliver det nemmere at skabe et overblik over de ressourcer man har i sin virksomhed. Det er muligt at se hvilke projekter der er i gang og hvilke ressourcer, der er tilknyttet de forskellige projekter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *